Do’s & Dont’s

Helaas nog geen tijd gehad deze aan te passen hieronder nog steeds de tips uit 2009,       wordt aan gewerkt medio april 2018

 

2009:

‘Wat wel’

Wat als ouder te doen bij vermoeden ‘fout’ vriendje in een begin stadium:

  • Geef geen oordeel, zoals, hij is verkeerd
  • Vraag met echte interesse naar hem, zoals: oh leuk, hoe heet hij? hoe ziet hij er uit? Is hij lief… of stoer? ben je blij…? Wat doet hij…?
  • Reageer, hoe je zou reageren als je kind echt een leuk vriendje heeft
  • Nodig hem uit om thuis te komen zodat je hem kan leren kennen.
  • Als je met je kind over de relatie praat, val hem dan niet af maar vertel juist wat leuk is binnen een relatie, wat je kan verwachten in een relatie. (zij zal zelf de verschillen gaan herkennen/voelen)
  • Als ze (door hem) te laat thuis komt, bestraf dat niet gelijk met sancties, kijk samen naar een compromis, hij wil dat ze ruzie krijgt thuis.
  • Maak een afspraak om zijn ouders een keer te ontmoeten.
  • Leg haar uit aan de hand van voorbeelden over andere meiden(onbekende) hoe het in een relatie niet hoort te gaan, zorg dat dit op een ongedwongen manier gebeurd
  • Zorg dat de deur altijd open blijft, dat wil zeggen dat ze een plek heeft waar geen oordeel is en waar ze dus naar toe terug kan gaan

 

Je kind weet alleen maar dat over relaties, wat ze thuis en op school heeft geleerd en heel belangrijk:

‘je wordt niet verliefd op een Loverboy of een fout vriendje’! Je wordt verliefd op een leuke jongen.
Pas later laat hij zijn ware aard zien. Dan, op zo’n moment moet je kind zich veilig voelen om het thuis te vertellen, als u al vanaf het begin lelijk over haar vriend heeft gedaan, zal ze niet zo snel met haar verhaal komen.
‘Wat niet’

  • Zeg niet dat hij verkeerd is!
  • Verbieden met hem om te gaan!
  • Straffen bij BV te laat thuis, opsluiten als ze toch wil weggaan!
  • Verbieden pil of condoom te hebben omdat u vindt dat ze nog te jong is.
  • Zeggen dat u het beter weet en dat zij nog moet leren… (ik bedoel hiermee een autoritaire houding ‘ik ben volwassen ik weet het’)
  • Alles ineens verbieden, zoals de computer, naar de sportclub, haar mobiele telefoon.

 

Realiseer u dat uw kind slachtoffer is… zij is er ingeluisd, al denkt u hoe kan je daar nou in trappen! Dat is hoe wij ‘nu’ denken omdat we ouder zijn en omdat we er vanaf de zijlijn naar kijken. Laten we eens eerlijk kijken naar die momenten waar we zelf nog wel eens te goed van vertrouwen zijn?

Bijvoorbeeld op vakantie als je als toerist opgelicht wordt! Of: wanneer u in een babbeltruc trapt, of u koopt voor het eerst uw LCD TV en vertrouwd de verkoper, later leest u dat deze helemaal niet de best geteste LCD schijnt te zijn!

Ik geeft zomaar wat voorbeelden, om in te zien dat een ieder bij vertrouwen in die ander er in kan trappen.
Wat als hulpverlener te doen bij het vermoeden van een ‘fout’vriendje:

 

‘Wat wel’ Veel is het zelfde als bij de ouders met een paar aanvullingen:

  • Neem hem eens mee!
  • Reageer, hoe je zou reageren als iemand echt een leuk vriendje heeft
  • Zorg dat ze hem uitnodigt, indien in dit ivm regels lastig is, creëer toch een mogelijkheid (pas liever een keer de regels aan)
  • Benadruk alle leuke dingen in een relatie, benoem dat, wat in een relatie dus echt leuk is, doe dit aan de hand van je eigen voorbeelden: “ik vind het altijd heel leuk als mijn vriend/man mij omhelst”. (zij zal zelf de verschillen herkennen/voelen)
  • Als ze (door hem) te laat thuis komt, bestraf dat niet gelijk met sancties, kijk samen naar een compromis (een loverboy wil dat je ruzie krijgt)
  • Vertel haar vaak hoe leuk je het voor haar vind dat ze ‘zo’n’leuk vriendje heeft dat ze dat ook verdiend, dat ze het beste verdiend omdat ze een geweldige meid is!
  • Leg haar uit aan de hand van voorbeelden over andere meiden(onbekende) hoe het in een relatie niet hoort te gaan, zorg dat dit op een ongedwongen manier gebeurt
  • Zorg dat de deur altijd open blijft, dat wil zeggen dat ze een plek heeft waar geen oordeel is en waar dus naar toe terug gegaan kan worden

 

Bovenstaande kan in werkelijkheid alleen maar goed uitgevoerd worden indien men bereid is te kijken naar zijn/haar eigen oordeel… En bereidt is om los te laten om alles volgens de regels te doen.

Nieuwe tijden vragen om nieuwe aanpassingen! Als je het begrip (in de ban van een loverboys) niet zo voelt straal je dat ook uit, een tiener zal dat merken er zal geen openheid ontstaan en daardoor verwijdering (wat een loverboy als doel heeft)

Wat niet te doen als hulpverlener bij het vermoeden van een ‘fout’vriendje:
Wat niet:

  • Verbieden met hem om te gaan
  • Straffen als ze te laat thuis is, of opsluiten als ze toch weg wilt
  • Zeggen dat u het beter weet en dat zij nog moet leren… (ik bedoel hiermee een autoritaire houding ‘ik ben volwassen ik weet het’)
  • Hij is op dat moment de enige wie haar de aandacht geeft die ze wilt, als u dat tegenhoudt, gaat ze juist naar hem toe

 

Dit zijn zomaar een paar tips, één en ander is makkelijker toe te passen als u zich inschrijft voor een workshop of de training deskundigheidsbevordering. de volgende uitspraken komen van de feedbacklijsten van deelnemers aan de training:

 

  • “Ik heb gezien dat als je je kwetsbaar opstelt, je emoties laat zien, het juist uitnodigt aan de ander dat ook te doen”
  • “de trainer was het perfecte voorbeeld in het eerlijk vertellen van haar missers, dat gaf mij de ruimte dit ook te doen, nu begrijp ik beter hoe het werkt bij mogelijke slachtoffers”

Wordt je verliefd op een loverboy? Of..